Aina silloin tällöin tulee mainittua Kiinassa 800-luvulla
eli Tang-dynastian aikana vaikuttanut zen-munkki Linji tai japaniksi Rinzai,
jonka nimi esiintyy oman zen-linjani nimessä. Kirjoitin edellisissä huomioissa
pari huomiota filosofiasta, jota kutsuin ruumiittomaksi. Millaista sitten olisi
filosofia, jossa liha on kohdallaan, jossa veri virtaa edelleen suonissa ja
ruoka suolissa? Ei, en tarkoita tällä ranskalaisen Maurice Merleau-Pontyn
filosofiaa, puhun nyt Rinzaista, tuosta 1200-vuotta sitten vaikuttaneesta
zen-munkista. Hänen puheitaan ja tarinoita hänestä on säilynyt yhden ohuen
kokoelman verran, joka on käännetty myös englanniksi. Yksi käännös on Irmgard Schloeglin The Zen Teaching of
Rinzai.
Kirja löytyy pdf-tiedostona netistäkin.
Aloitin joskus tämän kirjan kääntämisen, mutta se jäi kesken. Tässä muutama
ote. Heti alkuun ehkä kuuluisin:

***

Mestari istui korkealle tuolilleen ja sanoi:
“Punaisessa lihakasassanne asustaa tosi ihminen, joka ei kuulu mihinkään
luokkaan, ja joka lakkaamatta kulkee sisään ja ulos kasvojenne rei’istä. Te,
jotka ette ole vielä todistaneet häntä, pitäkää varanne, pitäkää varanne.”

Silloin yksi munkki astui esiin ja kysyi, millainen oli tämä
todellinen ihminen, joka ei kuulu mihinkään luokkaan.

Mestari astui alas istuimeltaan, tarttui munkkia rinnuksista
ja huusi: “Puhu! Puhu!”

Munkki epäröi.

Mestari sysäsi munkin pois ja sanoi: “Todellinen
ihminen, joka ei kuulu mihinkään luokkaan – mikä paskatikku!”

Sitten hän palasi huoneeseensa.

***

Tien seuraajat, mieli on olio jolla ei ole muotoa mutta
silti se täyttää kaikki kymmenen ilmansuuntaa. Silmässä sitä kutsutaan
näkemiseksi, korvassa kuulemiseksi, nenässä haistamiseksi, suussa puhumiseksi,
käsissä tarttumiseksi, jaloissa kävelemiseksi. Perustaltaan se on vain yksi
valo, joka hajoaa kuudeksi aistiksi. Koska mieli on ei-olemassaoleva, olet
vapaa siinä paikassa, missä olet. Miksi
puhun näin? Siksi että näen, miten ryntäilette edestakaisin mieli kuohuksissa
ja juututte vanhojen mestareiden virittämiin turhanpäiväisiin ansoihin. Tien
seuraajat, omaksukaa minun asenteeni ja leikatkaa irti Sambhogakaya Buddhan ja
Nirmanakaya Buddhan päät. He, jotka tyytyvät saavuttamaan vain Bodhisattvojen
kymmenen tasoa, ovat kuin orjia. He, jotka ovat tyytyväisiä saavutettuaan
universaalin ja ihmeellisen heräämisen, muistuttavat häpeäpaaluun ketjulla
sidottuja vankeja. Pyhimyksiä ja erakkobuddhia voisi verrata sontaan
käymälässä, heräämistä ja nirvanaa aasien liekapuuhun. Miksi näin? Teillä on
vaikeuksia, koska ette ole vielä ymmärtäneet kolmen asamkhyeya kalpan tyhjyyttä.

Näin ei tee todellinen tien seuraaja, joka pyyhkii pois
vanhan karmansa hyväksymällä olosuhteet sellaisina kuin ne ovat. Hän antaa
asioiden kulkea omalla painollaan. Hän pukeutuu niin kuin sopii, hän lähtee kun
haluaa, jää jos siltä tuntuu. Koskaan hänen mieleensä ei tule etsiä buddhuutta.
Miksikö? Eräs vanha mestari on sanonut näin: “Jos etsit Buddhaa tahtosi
avulla, hänestä tulee syntymän ja kuoleman suuri ennusmerkki.

***

Kunnianarvoisat kuulijat, käyttäytykää niin kuin normaalisti
käyttäydytte ja pidättäytykää harhakuvitelmista. Aina löytyy joku kaljupää,
joka ei osaa erottaa oikeaa väärästä. He kuvittelevat näkevänsä jumalia ja
paholaisia; osoittavat joskus itään, joskus länteen; puhuvat mielellään
kauniista säästä tai sadeilmoista. Jonakin päivänä he joutuvat kohtaamaan Yaman
(kuoleman tuomarin), maksamaan velkansa ja nielemään punahehkuisia
rautapalloja. Te olette hyvien perheiden poikia ja tyttäriä, älkää te takertuko
heidän ketuntemppuihinsa ja menettäkö järkeänne. Sokeat tyhmyrit! Varmasti
koittaa aika, jolloin joudutte maksamaan ylöspitonne.

***

Arvoisat Tien seuraajat, mikä on se Dharma, josta minä
puhun? Minä puhun mielen perustasta (mielen maa), siitä joka kykenee
tunkeutumaan yhtä hyvin maalliseen kuin pyhään, puhtaaseen ja
epäpuhtaaseen, absoluuttiseen totuuteen ja suhteelliseen totuuteen.
Olennaista on kuitenkin, että ette tee sellaisia erotteluita kuten maallinen ja
pyhä, puhdas ja epäpuhdas, absoluuttinen ja suhteellinen totuus ja sitten
kuvittele, että nimeämällä ne tuntisitte ne. Ihminen ei voi tuntea sitä, mikä
on absoluuttista mikä suhteellista totuutta, maallista tai pyhää, vain nimen
perusteella. Tien seuraajat! Ymmärtäkää tämä ja käyttäkää tätä, mutta älkää
antako tällaisia nimiä. Kutsun tätä “salaperäiseksi periaatteeksi”.

***

Tien seuraajat, älkää antako vanhojen mestareiden huijata
itseänne, heidän, jotka joka paikassa julistavat: “Minä tunnen zenin, minä
ymmärrän Tien.” Sanat virtaavat heidän suustaan kuin vuoristopurot. Kaikki
tämä on vain helvetillistä karmaa synnyttävää toimintaa. Todellinen Tien opiskelija ei etsi maailmasta
vikoja. Hän pyrkii näkemään selkeästi – heti, hukkaamatta aikaa. Täydellisesti
selkeä näkemys – siinä kaikki. Muuta ei ole.

***

… Puhuu kuin Yrjö Kallinen!!