Tarkastin, olen kirjoittanut nyt 73 ”Huomiota” asahista vuodesta 2009 lähtien. Sen lisäksi olen kirjoittanut
kolme kirjaa ja neljäs on työn alla. Kun taas ajattelin kirjoittaa lyhyen
huomion asahista, huomasin, että aiheet alkavat käydä vähiin. Olen jo
kirjoittanut vähän kaikesta ja useampaan kertaan. Mutta ehkä en ole vielä
kirjoittanut asahista ja laulamisesta.

Ohjasin vuosia Tampereen yliopiston näyttelijäntyön
laitoksella taijia ja kun kehitimme asahin, aloin opettaa
näyttelijäopiskelijoille sitä. Teimme näyttelijöiden kanssa taijia ja asahia
kehotietoisuusharjoituksena. Tietysti hidas ja tietoinen liike toimi myös
monella muullakin tavalla, toi rentoutta, avasi kehoa hellävaraisesti joskus rankkojenkin
treenien jälkeen, opetti keskittymistä ja läsnäoloa tekemisessä jne. Taijin
pariharjoitukset opettivat ottamaan hienovaraista kontaktia parin kanssa.
Taiji/asahi –tunnin jälkeen opiskelijoiden ohjelmassa oli joskus laulutunti. Muistan, kun
kerran laitoksen laulun opettaja tuli katsomaan, mitä oikein tunnilla teimme.
Häntä kiinnosti se kovasti, koska hän oli huomannut, että kun
näyttelijäopiskelijat tulivat tunniltani hänen laulutunnilleen, mitään ääntä
avaavia harjoituksia ei juurikaan tarvinnut tehdä. Ne oli ikään kuin jo tehty. No, emme laulaneet taiji/asahi –tunneilla vaan
teimme taijia ja asahia. Mutta mielenkiintoista oli, että se tapa, miten
tällainen hidas, tietoinen ja koko kehoa avaava liike rentoutti ja näytti
avaavan koko kehon myös äänelle.

Olen törmännyt tähän asiaan sitten myöhemminkin, kun jotkut
kurssilaiseni ovat harrastaneet laulamista ja todenneet saman asian. Asahin
kaltainen harjoitus on erityisen hyvä työkalu sekä laulajille että laulun
opettajille. Tämä teema tuli taas mieleeni, kun eräs laulaja ja laulunopettaja
kyseli asahiohjaajakoulutusta ja ajatteli käyttävänsä asahia juuri tässä
mielessä. Asahi sopisi erityisen hyvin myös muusikoille, jotka joutuvat
kannattelemaan instrumenttiaan pitkiä aikoja ylhäällä käsiensä varassa kuten
viulun tai huilun soittajille. Olen tästäkin puhunut joskus
musiikinopiskelijoiden kanssa, jotka opiskelevat tällaisia soittimia. On aikamoinen
ihme minusta, että soiton opetuksessa ei kiinnitetä huomiota tai opeteta
sellaisia harjoituksia, jotka mahdollistavat käsien ja instrumenttien
kannattelun niin, että hartiaseutu ja niska pysyvät rentoina ja terveinä. Koko asahi-sarja, mutta erityisesti asahin yi
quanista peräisin oleva viimeinen seisonta-asento opettavat käsien kannattelua
hartiat rentoina. Ehkä paras harjoitus vaikkapa viulistille olisi yi quanin ja
asahin yhdistelmä. Staattisissa asennoissa seisomisen avulla vahvistettaisi ja
rentoutettaisi hartian seutua ja koko vartaloa ja opiskeltaisi kehon
optimaalista rakennetta, dynaamisilla
asahi-liikkeellä sitten avattaisi ja edelleen rentoutettaisi rasittuneita paikkoja.

Toivoisin, että näyttelijät, muusikot ja muut esiintyvät
taiteilijat löytäisivät asahin. Asahilla olisi helppo rentouttaa itsensä ennen
esitystä. Asahi-sarjan tai vain muutaman liikkeen voi helposti tehdä
takahuoneessa tai näyttämön verhon takana. Tilaa ei paljon vaadita, yksi neliömetri
riittää. Muutama liike tuo mielen paikalle, keho ja mieli virittyvät
kehomieleksi ja sisäinen voima tuntuu varpaissa ja sormenpäissä asti. Siitä on
hyvä astua näyttämölle ja antaa esiripun aueta.